Маршрути

Хижа „Осогово” – връх Църнотрав – село Вратца (маркиран маршрут – около 4.30 ч.)

Маршрутът е маркиран със син цвят . От хижата се тръгва нагоре през иглолистна гора по посока на връх Кюнек. Излизайки от гората без пътека, се подсича връх Кюнек от югозапад, а след това по слабо очертаваща се пътека, завиваща на северозапад, се достига до заравнения връх Платно (1690 м.). От върха започва леко спускане към местността „Три кладенци”, където се пресичат част от водите на р. Орлова река. Продължава се по планинската заравненост, обрасла с хвойна , и се подсича отдясно връх Църнотрав (1866м.). На заравнеността пред връх Църнотрав , с малък наклон към долината на Соколова река, сред десетки пътечки има кладенче с ледено студени бистри води, известно като Люто кладенче. Преминава се край циментовите основи на някогашен овчарник и през гъсталака, пътеката се устремява през иглолистната гора и достига долината на р. Вратечка. Пресича я и се поема по успоредния на реката път, покрай букова гора и се стига до Мацаков камик (уединена голяма скала, вдясно от пътя). Пътеката завива наляво (на запад), но не след дълго завива рязко вдясно (на север) и излиза на поляната „Баовец” където все още има остатъци от основите на някогашната физкултурна база. Оттук на север след около 10 минути пътят се разклонява: левият води до село Гърляно, а десния до местността „Дервена” (където Осоговската планина се опира в Лисец планина. Тук преминава и асфалтирания път Скопие – Кюстендил. Преходът отнема около 4.30 ч., а обратно около 5 ч.